Ladies only - Reisverslag uit Doha, Qatar van gieneneric - WaarBenJij.nu Ladies only - Reisverslag uit Doha, Qatar van gieneneric - WaarBenJij.nu

Ladies only

Door: Gineke

Blijf op de hoogte en volg

22 Augustus 2007 | Qatar, Doha

Toen wij naar Dubai gingen verhuizen, maakten veel mensen zich zorgen over mij en het feit dat vrouwen in het Midden Oosten een andere plaats innemen in de samenleving dan in Europa. Een heleboel mensen waren opgelucht toen ze hoorden dat ik geen sluier hoef te dragen, wel mag autorijden en ook zonder Eric de straat op mag. Maar soms word ik er toch weer even aan herinnerd dat ik tot het ‘zwakkere geslacht’ behoor.

Vorige week bijvoorbeeld. Ik moest, samen met Karen -een vrouw van een collega- naar het politiebureau voor ons tijdelijke rijbewijs. En bijna ging het hele feest niet door, omdat de chauffeur die ons zou begeleiden geen formulieren had met goedkeuring van onze echtgenoten. En geen goedkeuring = geen rijbewijs. Gelukkig konden de mannen even op en neer rijden voor een handtekening en konden we toch nog met de procedure beginnen. Het leek wel of we in een slechte film kwamen. Iedereen was chagrijnig, de vrouwen aan de loketten waren zo zwaar gesluierd dat ze volledig onverstaanbaar waren met al die lappen voor hun mond en we hebben elk loketje minimaal twee keer bezocht. Na elke stempel op ons formuliertje werden we naar een ander loket gestuurd in een voor ons totaal willekeurige volgorde. Eerst naar de chief, dan naar de mevrouw met de typemachine, terug naar de chief, naar het loket met de hele lange rij wachtenden, terug naar de mevrouw met de typemachine, enzovoorts. Omdat ik hier nog maar op een toeristenvisum ben, is mijn rijbewijs slechts twee weken geldig. Misschien mag ik over een tijdje dus weer een keer!

Het is wel een beetje vervelend dat ik overal toestemming voor moet hebben van mijn man, maar soms is het ook erg makkelijk om vrouw te zijn in Qatar. Er zijn nou eenmaal meer mannen in Doha en vaak zijn er aparte wachtruimtes of rijen voor vrouwen, waar we geen last hebben van starende blikken en dergelijke. En als er geen aparte ruimtes zijn, worden vrouwen zo snel mogelijk geholpen. Zo ging ik vorige week een verzekering afsluiten voor de auto en ik had netjes een nummertje getrokken. Er waren nog twintig wachtenden voor me, dus ik zag me daar de rest van de ochtend wel zitten. Niks daarvan, vanaf de eerste balie die vrijkwam (met een dame natuurlijk) werd ik geroepen en 5 minuten later stond ik weer buiten, met verzekering!

Wonen in een moslimland, het heeft soms zijn voordelen....

PS we hebben deze week eindelijk internet gekregen, dus nou heb ik wat foto's geplaatst bij het vorige bericht, die waren blijven liggen. De beloofde filmpjes volgen snel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Qatar, Doha

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2008

Weer thuis

07 Maart 2008

Gekkenhuis

30 Januari 2008

Bang

30 November 2007

Oh, kom er eens kijken...

17 November 2007

Een dagje naar het strand

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 7589

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: