En dan nu eens iets over Qatar - Reisverslag uit Doha, Qatar van gieneneric - WaarBenJij.nu En dan nu eens iets over Qatar - Reisverslag uit Doha, Qatar van gieneneric - WaarBenJij.nu

En dan nu eens iets over Qatar

Door: Gineke

21 Juli 2007 | Qatar, Doha

Voor die mensen die nieuwsgierig zijn naar ons huis en de container: als het goed is wordt vanavond het contract getekend en in het hotel afgegeven. Maar, ‘it ain’t over till the fat lady sings’, dus we juichen nog niet te hard. Als alles in kannen en kruiken is, zet ik meteen foto’s op de site. Nog even geduld…

Inmiddels hebben we ook de kans gehad om wat meer van de stad te zien. Gisteren en eergisteren was Eric vrij en zijn we wat gaan rondrijden. Het is echt net of we 30 jaar terug in de tijd gegaan zijn. De wegen zijn slecht, er zijn bijna geen flatgebouwen, zo moet Dubai er uitgezien hebben voordat er olie gevonden werd. Qatar is 1 van de rijkste landen van de wereld en je vraagt je af waar ze dat geld al die tijd ingestopt hebben. In ieder geval niet in ontwikkeling en infrastructuur, dat is allemaal iets van de laatste 5 jaar. Nu wordt er wel druk gebouwd en het lijkt erop dat Doha hard op weg is Dubai in te halen. Voorlopig zijn ze echter nog lang niet zover. Voor ons, inmiddels verwende, expats is het wel even wennen, je moet iets verder zoeken naar leuke winkels en leuke plekken om te bezoeken. Geen frikandellen en Douwe Egberts koffie meer! We zullen het helemaal zonder varkensvlees moeten doen, want dat kun je hier nergens krijgen. En al die mensen die geen vegetarier zijn en denken dat ze nooit varkensvlees eten, dat dacht ik ook totdat ik naar Dubai verhuisde. Stel je maar eens voor: Pizza’s zonder ham en salami, eieren met spek zonder spek, geen boterham met leverpastei, half om half gehakt, varkenshaas sate, babi pangang, enzovoorts.

Gelukkig krijgen we daar wel weer een heleboel lekkere dingen uit het Midden Oosten en Azie voor terug. En ook al is Doha niet zo ‘bruisend’ als Dubai, er zijn echt wel leuke plekjes te vinden. Alles waar ik onze gasten mee naar toe nam in Dubai, is hier ook te vinden, alleen dan kleiner of gewoon anders. En er is natuurlijk geen skibaan, maar daar staan dan weer een paar ice skating rinks tegenover. Ik vind de souqs hier leuker. Vorige week vrijdag zijn we naar de oude souq geweest. Er waren daar veel arabieren die lekker koffie zaten te drinken en waterpijp te roken, er was muziek (arabisch, je moet er wel van houden) en er zat bijvoorbeeld een man op een kleedje die ons vanalles over parelduiken heeft verteld. Hij vertelde er trouwens ook nog even bij dat ie kampioen bodybuilden was geweest en op spijkerbedden kon liggen. Daar moesten we allemaal foto’s van zien, niet echt aantrekkelijk.

Een uurtje rijden van Doha zijn erg mooie stranden te vinden. Je moet wel een 4 wheel drive hebben om er te komen, want er lopen alleen zandpaden naartoe. Dit weekend was het er heel rustig, maar dat komt misschien omdat het zomer is en veel te warm om in de zon te liggen. Ik ben benieuwd of het er in de winter net zo druk is als in Scheveningen en Zeeland op een zomerse dag. Als we in de stad iets van de zee willen zien, kunnen we naar de Corniche. Een boulevard, waar het vooral ‘s avonds erg druk is met mensen die aan het hardlopen,wandelen en picknicken zijn. Wij moeten daar ook maar weer eens aan onze conditie gaan werken. En niet alleen aan de conditie ben ik bang, elke avond in een hotel eten is ook niet bevordelijk voor de lijn!

• 21 Juli 2007 - 21:26

Joris: